Historisch meetdata verladen

Voor reseller- en organisatiegebruikers is het mogelijk om zelf historische meetdata te verladen voor meters waarvan de data via een API wordt aangeleverd wordt.


Voordat de historische data verladen kan worden, is het belangrijk dat de EAN-code door de desbetreffende leverancier van meetdata beschikbaar wordt gesteld via de API koppeling met Energiemissie. In de handleiding grootverbruik meetdata aanvragen staat beschreven hoe dit dient te gebeuren. 



Heb je geen toegang tot de functie 'Meters verladen'? Neem dan contact op met onze supportdesk via support@energiemissie.nl.



Onderstaand worden de stappen voor het verladen van meetdata in het kort beschreven.


Stap 1

Klik op de optie 'Meters verladen' onder het kopje 'Instellingen' in het menu aan de linkerkant. 


Stap 2

Selecteer de EAN-code(s) die je wilt verladen. Selecteer vervolgens de startdatum en de leverancier van de meetdata (in veel gevallen het meetbedrijf). De startdatum is de data vanaf wanneer je de data wilt verladen. Het is belangrijk dat je het juiste meetbedrijf selecteert, anders wordt de data niet ingeladen. 


Let op: Is er bij organisatie nog geen meter van het specifieke meetbedrijf? Neem dan contact op support (support@energiemissie.nl). Support moet aan de achterkant de API-koppeling koppelen met de organisatie. 


Stap 3

Selecteer vervolgens 'Start verlading'. Je krijgt nu de melding: 'Bezig met verwerken'. Als de data verladen is, zal er onderaan komen te staan dat de EAN historisch verladen is voor het meetbedrijf. 


! Je krijgt de melding dat de aansluiting in de wachtrij geplaatst voor historische verlading. Afhankelijk van het aantal verzoeken en de leverancier van meetdata kan hier maximaal 24 uur overheen gaan. Doorgaans wordt de data overigens direct ingeladen.



Stap 4

Mogelijk verschijnt er een foutmelding, zoals: De meter met EAN ...... kan niet voor [meetbedrijf x] verladen worden''. Deze melding krijg je als het meetbedrijf niet gekoppeld is aan de organisatie. Als dit het geval is, neem dan contact op met onze supportdesk.



Let op: Zorg altijd dat het meetbedrijf de meter heeft gekoppeld aan de API van Energiemissie, anders is het niet mogelijk om deze data op te halen.

Bij tussenmeters dient er in sommige gevallen een aangepast API kenmerk te zijn ingevuld. Controleer altijd goed of dit het geval is. 


Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze supportdesk via support@energiemissie.nl.