Meetdata activeren / meetdata komt niet binnen (kleinverbruik)

Het is belangrijk om te weten dat er meerdere type aansluitingen te onderscheiden zijn: grootverbruik, kleinverbruik, A123, tussenmeters. Dit onderdeel gaat specifiek over de kleinverbruik aansluitingen omdat deze (kunnen) beschikken over een slimme meter. De slimme meter kunnen wij op afstand uitlezen omdat wij beschikken over een ODA-certificering. Hieronder zijn in het kort de te doorlopen stappen omschreven hoe je kleinverbruik data kan aanzetten. 

 

Stap 1

Zoek via de zoekbalk linksboven naar de desbetreffende meter, zoeken kan op adres of EAN-code. Klik op het object waaronder de meter valt. Ga met je muis op de meter staan. Selecteer vervolgens het icoon “bewerken” . Nu kom je in het meterformulier terecht.

 

Stap 2

Scrol naar beneden totdat je het veld “ODA dienst” ziet. Selecteer hier de de button 'Interval en maand' of 'Alleen maand'. Als de button "Nee" geselecteerd is, wordt er GEEN meetdata opgehaald bij de netbeheerder.  

 

Stap 3

Scrol naar beneden en druk op "Opslaan". De gegevens zijn nu correct ingevoerd en het verzoek is bij ons binnengekomen. Binnen 2 weken kunt u de meetdata verwachten.

  

Hieronder wordt toegelicht wat de velden inhouden: 

- Statusbericht ODA - Kleinverbruik data krijgen we aangeleverd van de netbeheerder. Helaas hebben we geen invloed op de werkzaamheden van een netbeheerder. Dankzij het veld “Statusbericht ODA” weet je waarom er geen data binnenkomt. Het statusbericht geeft de terugkoppeling van de netbeheerder aan waardoor het duidelijker is wat de mogelijke oorzaak kan zijn. Meters die in storing staan of niet meer functioneren kunnen gemeld worden bij de netbeheerder, hier kan  Energiemissie niks aan doen. Foutcode 008 en 040 volgen wij voor je op. Onderstaande foutmeldingen komen regelmatig voor bij kleinverbruik meters: 

  • 006 De EAN-aansluiting is onbekend op gevraagde datum. ( Dit kan zijn door sloop of de datum van inhuizing staat niet juist of er is een uithuisdatum ingevuld)
  • 007 Geen slimme meter op de EAN-aansluiting op gevraagde datum
  • 012 Gevraagde meetdata niet beschikbaar, meter tijdelijk in storing.
  • 014 Gevraagde meetdata niet beschikbaar, Storing bekend en in behandeling.
  • 039 Er hangt een technische niet op afstand uitleesbare meter.


Bij een 007 dien je contact opnemen met de netbeheerder om een slimme meter te laten plaatsen. Bij een 006, 012, 014 en 039 melding dien je ook contact op te nemen met de netbeheerder, zodat de netbeheerder kan uitzoeken wat er mis gaat. 



 

- Datum statusbericht ODA – De datum waarop we het statusbericht van de netbeheerder hebben ontvangen. Als deze datum meer dan 3 dagen geleden is, neem dan contact met ons op, controleer dan wel of de ODA op "Interval en maand" of "Alleen maand" staat. 

 - Bron Meetdata – Dit veld geeft aan waar de meetdata van afkomstig is. Dit kan bijvoorbeeld een meetbedrijf zijn of ODA. ODA betekend dat de data afkomstig is van een slimme meter. Data van een ODA meter krijgen wij aangeleverd van de netbeheerder. 

 

 

Kom je er niet uit? Raadpleeg dan onze helpdesk via het vraagteken rechtsonder in je beeldscherm.