Nieuwe of bestaande aansluiting aan-afmelden

Binnen het aansluitingenregister zijn alle energie-aansluitingen van een organisatie opgenomen. Ga je aansluitingen niet meer gebruiken of krijg je er aansluitingen bij, dan wil je dit voor jezelf registreren maar ook doorgeven aan je energieleverancier. Hiervoor kan je de in-uithuisfunctie gebruiken. 


Let op: De communicatie met de leverancier vindt binnen deze functie per mail plaats. Het mailadres adres kan je per leverancier instellen via de organisatie instellingen. Daar kom je via het menu aan de linkerkant. Onder de kop instellingen zit een optie "Organisaties". Als je de organisatie vervolgens gaat bewerken, kan je onderaan het juiste mailadres invullen per leverancier. Als hier niet het juiste e-mailadres staat, komt de mail ook niet aan de leverancier.  

 

Voorbeeld

Een bestaande aansluiting dient uit het contract gehaald te worden omdat er een andere huurder in het pand is gekomen. Hierdoor wordt straks de energierekening niet meer door jouw organisatie betaald maar door de nieuwe eigenaar. We willen dus de aansluiting uit het energiecontract halen, “Uithuizen”, en hebben als doel de status van de aansluiting op “Beëindigd” te zetten.

 

Een aansluiting kent binnen de Energiemonitor de volgende statussen:

  1. Actief:           De aansluiting is actief binnen het contract
  2. Beëindigd:    De aansluiting is niet actief binnen het contract
  3. Inhuizen:       Er is een aanvraag verstuurd om een aansluiting aan het contract toe te voegen. 
  4. Uithuizen:     Er is een aanvraag verstuurd om een aansluiting te verwijden uit het contract. 
  5. Onbekend:   Het is niet bekend wat de status is.

 

Beëindigen van een aansluiting 

  1. Ga naar het aansluitingenregister voor de meters
  2. Zoek de aansluiting op die je wilt uithuizen.
  3. Verander de “status” van de meter naar “Uithuizen”,
  4. Scrol naar beneden en klik op “Opslaan”. 
  5. Vervolgens verschijnt er een pop-up, met daarin het formulier wat hieronder is afgebeeld. Het formulier vraagt je om een aantal extra (niet verplichte) gegevens. Na het invullen van de gegevens kan je aanvinken dat er een email bericht verstuurd moet worden naar de energieleverancier. Zodra je dit doet verschijnt er onderaan de optie om de wijziging op te slaan en te verzenden. 


Let op: Indien je de optie “Verstuur e-mailbericht” niet selecteert, dan sla je de wijziging gewoon op zonder dat er een email wordt verzonden.         


 

De status van de meter staat nu op “Uithuizen.” Dit betekent dat er een verzoek is verstuurd wat nog niet is bevestigd. Uithuizen kan gelezen worden als “in behandeling”.


  1. Verander de status van de meter en de datum waarop de aanpassing is doorgevoerd naar “Beëindigd” zodra je definitief terugkoppeling hebt ontvangen van je leverancier. 

 

 

 






 

 




 

 

 

 





 

 

 

 


Meter inhuizen

Wil je een nieuwe meter toevoegen, lees dan dit artikel hoe dat moet. Een nieuwe aansluiting wordt standaard op “Inhuizen” gezet en zal het formulier, zoals hierboven, verschijnen zodra je op “Opslaan” drukt. Zo helpt de applicatie je herinneren dat elke nieuwe aansluiting aangemeld moet worden. Wil je een aansluiting aanmaken zonder dat het formulier verschijnt, dan zet je de status op “Actief”.


Beëindigde meter actief maken

Wil je een bestaande aansluiting, die de status “Beëindigd” heeft weer opnieuw toevoegen, dan verander je de status naar “Inhuizen”. Je slaat de wijziging op en je doorloopt dezelfde stappen als bij het uithuizen van een aansluiting.

 


Kom je er niet uit? Raadpleeg dan onze helpdesk via het vraagteken rechtsonder in je beeldscherm.